22.12.2010

אתם מוזמנים אל האתר החדש של סיעת ירושלמים

משפחות צעירות - סיכום 2009-2010

במהלך קמפיין הבחירות דיברתי על כך שאין מחשבה עירונית על הצרכים של משפחות צעירות. האמת היא שזהו תחום שרק הולך ומתפתח בעולם, לעומת זאת בישראל בכלל ובירושלים בפרט הוא כמעט ולא קיים. כשהתחלתי את פעילותי בעירייה, פעלתי רבות כדי שנושא המשפחות הצעירות יהיה על סדר היום העירוני, משפחות מעמד הביניים, אלו שעובדים, מגדלים ילדים, עושים מילואים, ומנסים איכשהו לשרוד.  לשמחתי הנושא נמצא היום במקום גבוה מאוד בסדרי העדיפויות של ראש העיר והעירייה כולה. זהו שיוני מהותי באופן בו העיר רואה את הציבור הזה. איך זה בא לידי ביטוי בשטח? אספר על כמה מן הפרויקטים שקידמתי לטובת משפחות צעירות:

הדלקת נרות חנוכה עם ראש העיר בגן ילדים עירוני
שדרוג והעשרת גני הילדים- כחברת מועצה שאחראית על גני הילדים, אני פועלת יחד עם דבורה גבעתי מהדרג המקצועי לשיפור מתמיד של גני הילדים בירושלים. אנו פועלות לשיפוץ כמה שיותר חצרות של גני ילדים (שופצו מאות כאלו בשנתיים האחרונות), וליצור כמה שיותר פרויקטים מעניינים לגנים: פרויקט לעידוד הקריאה, ספורט בגנים, ארוחה 10, מחשבים בגנים, ועוד ועוד. הנחת העבודה שלי היא שכשטוב לילד בגן טוב למשפחה בבית, או ליתר דיוק כשלא טוב לילד בגן, לא טוב לכל המשפחה.

החודש ה-11- אחד האתגרים איתם מתמודדים הילדים הצעירים בגנים הם ימי החופשה הארוכים בקיץ, כאשר הם יוצאים ממסגרת מסודרת ומתקשים לעיתים להסתגל לקייטנות. במקביל, אחד האתגרים הגדולים של הורים במדינת ישראל הוא העדר ההתאמה בין ימי החופשה במערכת החינוך לעומת ימי החופשה במקומות העבודה. פער זה פועל לרעת כולם. לפיכך יצרנו בעיריית ירושלים את פרויקט החודש ה-11 שבו גני הילדים ממשיכים גם ביולי. קיימנו פיילוט לפני שנתיים ב-15 גנים, הפיילוט הורחב ל-80 גנים בקיץ שעבר, ובקיץ הקרוב הוא עתיד להיות חוצה עיר.
                             
הארכת יום הלימודים בגנים- שוב, האתגר של ההורים והילדים להתמודד עם הפער בין שעות העבודה הארוכות של הורים לעומת ימי הגן הקצרים, והעלויות הנלוות, גרמו לכך שיצרנו פרויקט הארכת יום לימודים ב-70 גנים בירושלים. עד לפני שנתיים, הארכת ימי הלימודים בגנים, במחיר מסובסד, היה בעיקר עבור משפחות מעוטות יכולת. בשנתיים האחרונות הרחבנו את הפרויקט לעוד עשרים גנים, והפעם גם לגנים של מעמד ביניים, מתוך הבנה שעלויות הצהרונים, שמתווספות לעלויות המחיה בירושלים (דיור, גובה המשכורות), מקשות מאוד על משפחות צעירות לחיות בעיר. אני פועלת רבות כדי להוסיף עוד ועוד גני ילדים לפרויקט יום לימודים ארוך.

פתיחת גני ילדים ובתי ספר- אני מאמינה כי החינוך הציבורי צריך להיות קרוב לבית. אני יודעת כמה קשה הפיזור והאיסוף של הילדים קשה, לכן אני פועלת כדי להקים גני ילדים בשכונות בהם יש צורך, ואכן בשנתיים האחרונות הוקמו עשרות גנים. כמו כן, אני שואפת שבכל שכונה יהיו בתי ספר ממלכתיים וממלכתיים דתיים במרחק הליכה מהבית. לפיכך יזמתי והובלתי הקמת בית ספר ממלכתי דתי בשכונת גוננים. זו הפעם הראשונה מזה עשרות שנים שמוקם בית ספר ממלכתי או ממלכתי דתי בשכונה ותיקה בירושלים, ולשמחתי בית הספר מצליח מעל המצופה.  

טיפות חלב- אחת התובנות שלי כאמא לילדים קטנים היא שטיפת חלב אינה מנוצלת מספיק. השרותים הנדרשים עבור הורים לתינוקות הם הרבה יותר משמעותיים ממה שניתן כיום בטיפות החלב. לפיכך אני פועלת כדי להרחיב את השרותים הקהילתיים בטיפות החלב כגון: יעוץ הנקה, הדרכה לאבות, ועוד ועוד. לשמחתי מצאתי שותפים לדרך במנהל קהילה בראשותה של בוני גולדברג, וכרגע אנו יוצרים את עקרונות התכנית. רעיונות ותובנות בעניין זה יתקבלו בברכה.  

גינות ציבוריות- גינות ציבוריות הן נכס אסטרטגי עבור ילדי העיר והוריהם, ובכלל עבור תושבי העיר. גינה נהדרת קרובה לבית משנה את כל תחושת החיים בשכונה. אני הצבתי לעצמי שני יעדים בתחום זה, ששניהם מתממשים. היעד הראשון הוא הצללת הגינות. לצערי הגינות הציבוריות בירושלים אינן מוצלות, וכך בשעות החמות של היום, הגנים שוממים. לשמחתי בשלב הזה כל הדרגים בעירייה מבינים את חשיבות ההצללה, ואני פועלת כדי שהצללת הגינות יכנס כסעיף בתקציב. הפרויקט השני הוא פעילות למען גינות ציבוריות מגוונות. ירושלים היא עיר ענקית עם מספר לא מבוטל של גינות, במקום שנהנה מגינות שונות ומגוונות, לצערי בשנים האחרונות הפכו את הגינות לזהות, וכך איבדנו את היתרון של המספר הגדול של הגינות בעיר. המטרה היא לייצר בכל שכונה גינה אחרת, עם קונספט אחר, כדי שילדי העיר יהנו מגוון של גינות. שיפוץ המשוגע-בקעה, שהיא גינה שונה מהמקובל, הוא אחת התוצאות של הפעילות שלי למען גינות מגוונות בירושלים- יש עוד כמה תכניות כאלו שיבואו לידי ביטוי בהמשך.

שכונות צעירות- אחד האתגרים איתם אנו מתמודדים בירושלים הם מחירי הדירות הגבוהים בעיר, המקשים על משפחות צעירות. עם זאת, יש שכונות שבהם מחירי הדירות מעט נמוכים יותר, והן יכולות להיות אטרקטיביות במיוחד עבור משפחות צעירות, ובמקביל שכונות בהן מתוכנן בינוי מסיבי ובעתיד הקרוב משפחות יוכלו לעבור אליהן. על פי בדיקות שערכנו מדובר בשכונות: קרית יובל, הגבעה הצרפתית, גוננים, וארמון הנציב. כדי שמשפחות יעברו אל השכונות האלו יש לפתח את השירותים הנדרשים עבור המשפחות. לפיכך בכל תכניות העבודה של כל אגפי העיריה יש התייחסות ספציפית למשפחות צעירות בשכונות אלו. זו הפעם הראשונה שמשפחות צעירות מקבלות טיפול הולם והוליסטי בעיר ירושלים, וככל שהתכנית תצליח בשכונות אלו נוכל להרחיב אותה לשכונות אחרות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה