19.6.2011

אתם מוזמנים אל האתר החדש של סיעת ירושלמים

החודש ה – 11, הוזלת הצהרונים, שמירה על עיר פלורליסטית והפרדה במרחב הציבורי

שלום לכם ירושלמים יקרים, על הפרק הפעם: החודש ה – 11, הוזלת הצהרונים, שמירה על עיר פלורליסטית, הפרדה במרחב הציבורי, סיור לארה"ב ואירועים קרובים:

נהוג לאמר שלפני כמאה שנים האתגר היה התיישבות, אחר כך הגיע הביטחון, בהמשך הכלכלה, ועכשיו לדעתי יש לנו שני אתגרים מרכזיים: להסדיר את היחסים בין דת ומדינה ולדאוג למעמד הביניים, שהוא עמוד השדרה של החברה הישראלית.
הרבה מאוד קרה בתקופה האחרונה ואני שמחה להגיש לכם עדכון מתומצת של העשייה שלי:

החודש ה-11
חברים יקרים אני שמחה לבשר על צאתו לדרך של החודש ה-11. כן כן, זה התחיל במשאלת לב, ולאחר המון עבודה עם כל הגורמים העירוניים הצלחנו לגרום לזה לקרות. החופש הגדול בגני הילדים בירושלים מתקצר בחודש, ויתקיים רק במהלך חודש אוגוסט. החוויה המרכזית שלי היא "אם תרצו אין זו אגדה” - יש תקציב לכל דבר חשוב. שנתיים וחצי של עבודה סיזיפית סוף סוף מניבה פירות. זאת גם הזדמנות להוקיר את דבורה גבעתי (הממונה על גני הילדים בעיריית ירושלים) ואת צוותה המקצועי, שעושים עבודת קודש וגורמים לתקציב ולהחלטה העירונית להתממש. כיוון שזאת השנה הראשונה להפעלת התכנית, לחלק מן הגנים המידע לא הגיע בצורה מסודרת מן העיריה. לפיכך, קודם כל וודאו שקיבלתם את הדפים שהפיצה העיריה בגנים. אם לא קיבלתם, תודיעו לי על-מנת שאוודא שהכל מגיע כמו שצריך. דבר שני, בכל שאלה או תהיה בעניין, אודה לכם אם תפנו אלי, ואני מבטיחה לברר את העניין ולחזור אליכם בהקדם. כתבה על הנושא ב"גלובס”.

המאמץ הבא שלנו בתחום גני הילדים הוא השבחת והוזלת הצהרונים. העובדה שכדי לצאת לעבודה צריך לשלם 1,600 ש"ח לגן עירוני (!) הינה בלתי מתקבלת על הדעת. מסתבר שיש במשרד התמ"ת למעלה ממאה מיליון שקלים לצורך הנחות בצהרונים לילדים במשפחות שבהן שני ההורים עובדים, אך התקציב הזה פשוט לא מנוצל. במילים אחרות, ישנו כסף שהמדינה רוצה לתת לנו (ההורים), אלא שמישהו במשרד התמ"ת מערים כל כך הרבה קשיים, שהכסף לא מגיע אלינו. לפיכך יזמתי יחד עם הגורמים המקצועיים בעירייה מהלך לניצול מלא של הכספים שנמצאים בתמ"ת, ובמקביל אנו פועלים ליצור מערך מול מפעילי הצהרונים על-מנת לשפרם. אני חושבת שיש לנו אחריות לדאוג לכך שילדי העיר ירושלים ישהו במוסדות חינוך מעולים, גם אם זה לאחר יום הלימודים הפורמלי, ובמקביל לדאוג לכך שיציאה לעבודה לא תעלה להורים כל כך הרבה כסף.

שמירה על עיר פלורליסטית:
בימים אלו הסתיים פסטיבל האופרה ברחבי העיר. הפסטיבל מביא מוזיקה לתוך חללים מעניינים וייחודיים בירושלים - מבנים שבהם השירה נשמעת מצוין. לצערי, הנציגים החרדים במועצת העיר, התנגדו לקיום האירוע, ויצאו לקמפיין שמטרתו לגרום להסרת תמיכתה של עיריית ירושלים בפסטיבל. לטענתם, העובדה שחלק מן האירוע מתקיים בכנסיות תגרום ליהודים לעבור עבירה בעצם כניסתם לכנסיה. מלבד העובדה שניתן לקיים דיון הלכתי על איסור הכניסה לכנסיה (או שמא יש כאלו שנוהגים שלא להכנס), בעיני זהו לא עיקר הדיון. יש לנו אחריות כנציגים הממונים על ניהול בירתה של מדינת-ישראל להציע אירועי תרבות עבור כלל הישראלים בארץ, שימשכו את הקהל הרחב לעיר ירושלים. בנוסף, ירושלים מקודשת לשלוש הדתות, ועל-כן אנו מחויבים לוודא כי לכל התרבויות יהיה מקום בעיר. לפיכך יצאתי בקמפיין לטובת הפסטיבל, תוכלו לקרוא על כך פה ופה.

הפרדה בחלוקת מסיכות ובקבר שמואל הנביא
לאחר שבג"ץ קבע כי הפרדה במרחב הציבורי אינה חוקית, רשמנו הצלחה נוספת כאשר שר הביטחון הורה להפסיק חלוקה של מסיכות אב"כ בביתנים נפרדים לגברים ולנשים. הודות לביטול ההפרדה, בני משפחה אחת אינן צריכים להתפצל עוד כדי לקבל מסכות אב"כ. כמו כן, גילינו (בעזרתם של חרדים רבים שמתנגדים להפרדה במרחב הציבורי), שביום ירושלים נערכה הפרדה לא חוקית בין נשים לגברים בקבר שמואל הנביא בכניסה לירושלים מכביש 443. אתם מוזמנים לקרוא על הנושא כאן.
חילול גן לזכר חייל ברמת אשכול – המאבקים בשכונת רמת אשכול בין חרדים לאלו שאינם, נמשכים לצערי. ההקצנה במרחב הציבורי מתבטאת גם בפגיעה בסמלי הריבונות והציונות. זהו חטא מוסרי מן הדרגה הראשונה לפגוע במשפחת חייל שנפל, שהקריבה את היקר לה מכל. תוכלו לקרוא כאן על פועלי בנושא.

סיור לארה"ב
לאחרונה שבתי מסיור בארה"ב, שם דיברתי בפני פורומים שונים והשתתפתי בכנס של פעילים יהודים העוסקים בתחומי סביבה וחברה שהגיעו מכל רחבי העולם. האירוע החשוב ביותר מבחינתי היה הרצאה שנתתי לכבוד יום העצמאות בפני אולם מלא של פעילים בפדרציה של ניו יורק. פדרציית ניו יורק עבדה בעבר באופן מאוד הדוק עם העיר ירושלים, אולם לפני כמה שנים, בעיקר לאור התנהגות העיריה בתקופת השלטון הקודם, החליטה הפדרצייה להפחית את פעילותה בעיר. אני חייבת להודות שאני רואה בפדרציית ניו יורק בפרט, וביהדות התפוצות בכלל, שותפים חשובים מאוד למהלך של שמירה על ירושלים כעיר מאפשרת, מגוונת ומזמינה לכל תושביה ולכל יהודי באשר הוא שם. לפיכך, ימים ספורים לאחר שנבחרתי לכהן כחברה במועצת העיר התחלתי לעבוד מול הפדרציה, ואני מאוד מאוד שמחה שהקשרים הולכים ומתהדקים. הביקור האחרון הבהיר לי עד כמה התקדמנו, ושהפדרציה חוזרת לאט לאט להתעניין ולתמוך בירושלים.  

שיחות בכל מיני הזדמנויות
אחד התחומים שחשובים לי כחברת מועצה הוא יצירת קשר עם כל מיני אנשים שאכפת להם ממה שקורה בירושלים, שמתעניינים ביחסי חילוניים-דתיים-חרדים, שדואגים לציונות, שרוצים לפעול למען החברה והמדינה, ושפעילים בכל מיני תחומים. אני חושבת שלדמויות פוליטיות יש גם תפקיד מחנך ויוצר מודעות - יצירת מודעות לחשיבות מערכת היחסים החיובית בין הציבור לבין ההנהגה הפוליטית שלו, יצירת מודעות לחשיבות הפעילות לטובת החברה והמדינה. לכן, אני מדברת בפני קבוצות באינספור הזדמנויות: בפני תלמידי תיכון, בפני סטודנטים, בפני קבוצות ירושלמיות, קבוצות מערים אחרות, קבוצות מחו"ל, ובפני כל מי שאני מקווה שאצליח להצית בו להט לעשיה.

אירועים
בעתיד הקרוב יתקיימו מספר כנסים בהם אני משתתפת. כולם מוזמנים להגיע ולהשתתף:

כנס ועידת הנשיא - יחל ב-21.6 (יום ג') ויסתיים ב-23.6 (יום ה'). בכנס זה אדבר בפאנל העוסק בירושלים, שיתקיים ביום ד'.
כנס אלול - יתקיים במוזיאון ארצות המקרא בתאריך 7.7, ה' בתמוז תשע"א, בשעות אחר-הצהריים והערב.
כנס קולך - אישה ויהדותה. יתקיים ב3.4 וב-4.7 (ימים א' ו-ב') בבית הספר "קשת". אני אדבר במושב העוסק בנושא "הכותל בידנו? מקום מגדר, קדושה ודת - מקומו של הכותל בתודעה הלאומית והדתית".

שלכם ובשבילכם,
רחל

תגובה 1:

  1. אנונימי13.7.2011, 15:25

    שלום!
    בקשר לכותל (אחרי כנס קולך): את אמרת שלא מוכנים להקטין את עזרת הגברים כי "זה להקטין בית כנסת". אבל בדקתי, ומכיוון שגם עזרת נשים נחשב חלק מבית הכנסת, אין הקטנת בית כנסת כשמזיזים מחיצה כי סך השטח נשאר אותו דבר. אולי זה יכול לעזור?
    תודה רבה על החודש ה-11, זה מבורך!
    דניאל הוניגשטיין (מהכנס)

    השבמחק