3.6.2013

אתם מוזמנים אל האתר החדש של סיעת ירושלמים

תל אביבים לא יודעים לגייס חרדים



מתווה פרי לשוויון בנטל הוא מתווה גרוע. למה? כי הוא לא יגרום לחרדים להתגייס, וודאי שלא בארבע שנים הקרובות.

אם כן, מדוע יאיר לפיד ומפלגת יש עתיד נחושים כל כך להעביר את החוק? אה, זה פשוט, כי הם תל אביבים. או במילים אחרות, כי הם מעולם לא באמת פגשו חרדים.

בעשור האחרון בירושלים מתקיים מאבק ארוך ועיקש על דמותה של העיר. בשנים האחרונות אנחנו גם רושמים לא מעט ניצחונות: המאבק נגד הדרת נשים, שימור שכונות כשכונות פלורליסטיות, ועוד ועוד.

הצלחנו כי למדנו להכיר את הציבור החרדי ובעיקר משום שלמדנו דבר אחד מהותי: הציבור החרדי נמצא בתקופה משמעותית של שינוי וישנם שני זרמים תת קרקעיים- שתי קבוצות שמושכות לכיוונים שונים. קבוצה אחת, שיותר ויותר מעוניינת להיות חלק מהציבור הישראלי. אנשים שמרגישים ישראלים ואוהבים את מדינת ישראל ומאידך, קבוצה שנייה של חרדים שממש לא מעוניינת להשתלב.
החרדים המעוניינים להשתלב, עומדים בפני שני אתגרים גדולים. האחד הוא שהם לא כל כך יודעים איך להשתלב, ולכן רבים לא עושים זאת, אבל אם תינתן להם ההזדמנות- הם ישתלבו בחברה הישראלית בשמחה. והאתגר השני הוא הקבוצה הקיצונית הנושפת בעורפם, אלה שטוענים שהם אינם חרדים, ולפיכך מאיימים לא לקבל את ילדיהם לבתי ספר טובים, וסנקציות נוספות מעין אלו.

הקבוצה הקיצונית לעומתם, ממשיכה את הנרטיב הישן של 'הציונים שמנסים להחריב את העולם החרדי, שהחילונים רוצים להתנכל לחרדים סתם, ושהמדינה בעצם חייבת להם המון. אסור לאף אחד להתערב בנעשה בציבור החרדי, ומי שיעשה זאת, נצא למלחמת חרמה נגדו ואפילו למות על קידוש ה' אם צריך'.

מה שלמדנו בירושלים זה שצריך לחזק את אותם חרדים מתונים המעוניינים להשתלב בציבוריות הישראלית והירושלמית, ולהילחם מלחמת חורמה בציבור הקנאי.

הבעיה היא שועדת פרי עושה בדיוק את הדבר ההפוך. על פי המתווה, קודם כל ישחררו את כל החרדים משרות צבאי. ובעוד ארבע שנים, מי שלא יתגייס - יילך לכלא.

וזה בדיוק מחזק את הקיצוניים, שרק מחכים להזדמנות להוכיח לכולם שכל מה שהחילונים רוצים זה להתנכל לחרדים, ולכן, כמובן שהם ייצאו למלחמה כנגד המתווה. המשוואה ברורה - חרדי שייכלא זה בדיוק "למות על קידוש ה", וייפול כפרי בשל לידי הקנאים.

אין במתווה פרי שום דבר שמחזק את החרדים המתונים שרוצים להפוך להיות חלק מהחברה, והחלק האבסורדי בכל העניין הוא שכל זה יקרה רק בעוד 4 שנים, אם בכלל, ועד אז החרדים ייהנו מפטור מלא. לא כל כך ברור למה, אבל מה שברור זה שבארבע שנים הקרובות אמנם לא יגויסו חרדים, אבל בארבע השנים הללו רק נחזק את הקיצוניים.

ומה אם עד אז תוחלף הממשלה ותוקם אחת עם נציגות חרדית שתבטל את הכל? ואז מה? חיזקנו את הקיצוניים, הרחקנו את המתונים, וכמובן -לא גייסנו חרדים, לא היום ולא בעוד ארבע שנים.

ועל זה יאיר לפיד הסתער?

עוד לא מאוחר לשנות את המתווה.
 
צריך לעשות בדיוק הפוך! להתחיל כבר עכשיו לגייס הרבה יותר חרדים במסלולים הקיימים. לפתוח עוד מסלולים לגיוס חרדים, ולהתחיל להפעיל סנקציות כלכליות כבר עכשיו, לכל מי שטרם מלאו לו 25. 

אבל כנראה שבשביל להבין את זה צריך באמת להכיר חרדים - או להיות ירושלמי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה