28.6.2010

אתם מוזמנים אל האתר החדש של סיעת ירושלמים

מחיר הפלורליזם

לפני שבוע, בועדת תכנון ובניה הרגשנו את המחיר אותו אנו משלמים על היותנו ציבור פלורליסטי.

ציבור פלורליסטי, כך אנו קוראים לעצמנו, הציבור הלא חרדי בירושלים. מה שמיחד אותנו מהציבור החרדי, היא היותנו מגוונים, ומעוניינים לשמר על המגוון הזה. העניין הוא שהמגוון הזה מקשה מאוד על איחוד כוחות, כי כל אחד הוא קצת שונה. אנחנו לא מתנהגים כאיש אחד, ולא חושבים כאיש אחד. לכל אחד יש את דעתו ועמדתו. אבל כשיש משהו שהוא חשוב לנו במיוחד, אנו יודעים בכל זאת לאחד כוחות. עשינו זאת פעם אחת, בבחירות לעיריית ירושלים לפני שנה וחצי. התאחדנו כולנו כאיש אחד, על כל המגוון שלנו: חילוניים, מסורתיים, דתלש"ים, קונסרבטיבים, רפורמים אורתודוקסים- התאחדנו כולנו כדי שיהיה לנו ראש עיר לא חרדי. כולם, אמרו שאין לנו סיכוי, שכנעו שאותנו שזה אבוד, הסבירו לנו שוב ושוב שהלא חרדים תמיד מתפצלים ורק החרדים יודעים לשמור על איחוד כוחות. אמרו והסבירו, אבל למרות הכל הצלחנו, כן כן הצלחנו, התעלינו מעל ההבדלים, ובחרנו בניר ברקת לראשות העיר.

לא קל לשמר ציבור כל כך שונה ומגוון ביחד כאיש אחד, אבל כמו שהבנו בבחירות שאין לנו בריריה אחרת, כך אנו צריכים לשנן זאת לעצמנו יום יום שעה שעה. כוחנו באחדותנו, ואנחנו צריכים לשמור על קואליציה עם המגוון ועם השונות. הצלחנו לא רע, שנה וחצי, אך ביום שני האחרון- ולפחות לעת עתה- זה נגמר.

ביום שני האחרון היתה הצבעה בנושא שקשור למזרח העיר, שפפה אללו סגן ראש העיר מטעם מרצ, וחברי סיעתו לא הרגישו שהם יכולים להצביע על פי המשמעת הקואליציונית שהוטלה על כולנו. לפיכך פפה הצביע נגד. בעקבות הצבעתו של פפה, ברקת נטל ממנו את סמכויותיו כסגן ראש עיר, ובתמורה פפה וחברי סיעתו עזבו אל האופוזיציה. לצערי זה קצת מזכיר לי את מפלגות הימין שתמיד מצליחות להפיל כל ממשלת ימין כי היא לא ימנית מספיק עבורם. התחושה שהכל צריך להתאים לאידיאולוגיה שלך במאה אחוז, בלי להבין שאתה חלק מקואליציה וברור שיש הבדלים בין המפלגות- אחרת כולנו היינו באותה מפלגה- ואז איפה הפלורליזם ואיפה הדמוקרטיה? אבל צריך לדעת מתי אין לנו ברירה אלא להישאר מאוחדים. כולנו צריכים לזכור שאין לנו ברירה אלא לותר מעט על ערכינו- לעשות זאת בכאב גדול, אך למען מטרה גדולה יותר. להשאיר את ירושלים עיר שמותאמת לכל החברה הישראלית היא מטרה גדולה יותר.

יבוא יום וההיסטוריה תשפוט אותנו, תשאל השאלה איך זה שלמרות שהציבור הפלורליסטי היה רוב בעיר, ולמרות שנבחר ראש עיר חילוני, בסופו של דבר העיר התחרדה. התשובה תהיה שהיה ויכוח על תכנית מסויימת, ולכן מר"צ פרשו, ולמרות שאף אחד לא רצה שזה יקרה, זה פשוט קרה. הבעיה היא שזאת לא תשובה טובה מספיק.

זו ההזדמנות לקרא לפפה ולסיעת מר"צ- אתם הנציגים של החילוניות הקלאסית של ירושלים. מקומכם הטבעי ביותר הוא בתוך קואליציה בראשותו של ניר ברקת. הרי כולנו יחד יצאנו לרחובות לפני שנה וחצי כדי לוודא שיהיה פה ראש עיר חילוני. תחזרו הביתה- תחזרו לקואליציה- מקומכם איתנו. בואו נמשיך לעבוד יחד כדי שכולנו נוכל לחיות בירושלים. אין לנו ברירה אחרת.





15 תגובות:

  1. שלום רחל,

    חבל מאד שבנוסף להתחמקות עקבית מפניות עניניות של תושבים בירושלים (למשל, בנוגע להשתתפותכם בחגיגות "שחרור מחדש" של הרובע היהודי, תוך התעלמות מעובדות היסוד של הדיכוי והאפליה בירושלים), את מוסיפה כאן הטפת מוסר למי שעשו את המינימום שבמינימום, ופרשו מהקואליציה באיחור רב.

    חשוב לשים לב למה שלא מופיע בפוסט הזה שלך: ראשית, אין תביעה שלך מניר ברקת לחזור בו מתכניתו, כדי שמרצ תוכל לחזור לקואליציה.
    חמור מכך, כשאת כותבת על פעילות למען ירושלים כ"עיר שמותאמת לכל החברה הישראלית", אני מסיק שסיסמאות האחדות הישראלית חשובות בעינייך יותר מזכויות יסוד של תושבי סילוואן המופלים. ומדבריך כאן עולה שאינך משלמת ולו מס שפתיים להכללת הנדכאים הללו, תושבי בירתנו "המאוחדת", בגדר הישראליות שלך, ובגדר התענינותך כחברת מועצה שאחראית לרווחתם.

    אני משער שתתעלמי גם מתגובה זו, ואולי אף תמחקי אותה, אך היא לפחות תועבר לקבוצה של תושבים אכפתיים בירושלים.

    בברכה

    עפר

    השבמחק
  2. שלום רחל,

    אני דווקא חושב שיום יבוא וההסטוריה תשפוט איך זה שמיעוט ימני קיצוני הוביל את אותם פלורליסטים בעיני עצמם לשתף פעולה עם העוולות שנעשות לתושבי מזרח העיר.

    למרות שלא הצבעתי לך, אני די בטוח שמצע הרשימה שלכם לא קרא להריסות בתים בסילוואן. לא ברור לי איך הגעת לשפל של אישור התוכנית הזאת.

    אלון

    השבמחק
  3. עופר שלום,
    ראשית אני שמחה מאוד שאתה מגיב לפוסט.
    אני מבינה את עמדתך. אתה טוען כי סיעה שנמצאת בקואליציה צריכה להסכים במאה אחוז עם עמדת הקואליציה והעומד בראשה. העניין הוא בדמוקרטיה פרלמנטרית השיטה היא שונה. כל סיעה בודקת האם עמדת הקואליציה דומה מספיק לעמדת הסיעה. באם יש מספיק מן המשותף, אזי הסיעה יכולה להיות חברה בקואליציה, באם לא אזי סיעה יכולה להחליט אם לפרוש.
    בקמפיין הבחירות של מרצ, האג'נדה החילונית היתה המרכזית, הכרזות על האוטובוסים, הסלוגן, כל הקמפיין נסב סביב השארת ירושלים כעיר חילונית. לפיכך נדמה לי שטבעי שמרצ יהיו שותפים בקואליציה, ונראה לי שרב הדומה על השונה. עם זאת אתה חושב שהאג'נדה המרכזית של סיעת מרצ היא אג'נדה של דאגה למזרח העיר. ואולי באמת צריך לנסות להבין מחברי סיעת מר"צ מהי האג'נדה המרכזית שלהם. בעניין אחר, גם אם האג'נדה המרכזית היא מזרח העיר, יתכן שעדיין היה עדיף לפפה להימנע בהצבעה ולהישאר בקואליציה, שכן הוא החזיק בתיק החינוך במזרח העיר, ואני יודעת שהוא עשה רבות למען מטרה זאת.
    אשמח לשמוע את דעתך,
    רחל

    השבמחק
  4. אלון שלום,
    לעניין שיתוף הפעולה של הפלורליסטים בעיני עצמם עם העוולות במזרח העיר. אני לא בטוחה שזה קשור לפלורליסטים בעיני עצמם, אך אני אשמח להתייחס לעמדתי בעניין זה.
    אני נבחרתי על טיקט מאוד ברור: שיפור איכות החיים של הציבור שכפי שכיניתי אותו בפוסט הזה: פלורליסטי- בירושלים. הצהרתי לאורך כל הקמפיין כי זה הטיקט שלי, ובזה אני אתעסק. ואכן כך אני עושה. ואני כולה למנות פרויקטים מגוונים שבהם פעלתי למען הציבור הפלורליסטי: החודש ה-11 בגני הילדים, שיפוץ חצרות גני ילדים, פרוייקט שיצר קשר בין ספריות לגני ילדים, הגדלת תקציב העובדים הקהילתיים במנהלים הקהילתיים, פתיחת בתי ספר שונים בעיר ועוד ועוד. לעיתים קרובות הפרויקטים האלו היו חוצי עיר וכללו גם את מזרח העיר: כך פרוייקט הספריות וגני הילדים התקיים במקביל במזרח ובמערב, מתרומה שאני הבאתי מתורמת נדיבה, החודש ה-11 מתקיים במזרח ומערב העיר- מתקציב שאני השגתי מראש העיר, וכך במזרח העיר שופצו יותר חצרות גני ילדים מאי פעם, בזכות הגדלת התקציב העירוני- לאחר קמפיין שלי, ועוד כהנה וכהנה.
    אך אני הבטחתי שלא אעסוק בנושאי מזרח העיר כאשר הם יותר מדיניים בטבעם. בנושאים אלו כשאני נאלצת להתעסק בהם אני מצביעה לפי עמדת הקואליציה, כמו שסיעה שחברה בקואליציה אמורה לעשות. אלו כללי המשחק הדמוקרטים.
    לילה טוב,
    רחל

    השבמחק
  5. שלום רחל,

    זה מאד מעניין. גם דעה (רק דעה, לא הצבעה) בעניין הריסות הבתים בסילוואן ובעניין הנעשה בשייח ג'ראח אין לך?
    האם רצת על טיקט של שתיקה מוחלטת ביחס לסוגיות הללו?

    לפפה הצעת להימנע בהצבעה ולהישאר בקואליציה. אם כן, מדוע את לא נמנעת? צעד כזה היה תואם הרבה יותר את רוח ערכי השתיקה !

    נקטת עמדה ברורה, ואנחנו בהחלט נדאג שהציבור הפלורליסטי, שאותו את מתיימרת לייצג, ציבור שנרתם יותר ויותר לטובת מאבקי זכויות האדם במזרח י-ם, יידע מה משמעות העמדה הזו.

    לפחות רכשתי תובנה חדשה: הזכות ליהנות משירותי ספרייה היא זכות במוקד המאבק הפלורליסטי.
    הזכות שלא יזרקו אותך מביתך, כאשר לביתך המקורי את מנועה מלשוב, איננה זכות במוקד המאבק הפלורליסטי.
    וכנ"ל לגבי הזכות לבניית קורת גג.
    אלה ענינים "מדיניים".

    בוקר טוב

    נ"ב

    אין לי כוונה להגן על פפה אללו ועל לורה וורטון, מפני שהם היו צריכים לפרוש מן הקואליציה מזמן, לפי עצת מאיר מרגלית. אעיר רק שפפה יכול היה לעשות מעט מאד לגבי החינוך במזרח העיר, כאשר הבעיה העיקרית היא מחסור חריף בתקציבים.

    השבמחק
  6. רחל,

    אני מבין שהטיקט שנבחרת עליו אינו כולל נושאים רגישים פוליטית, ושהצהרת שלא תעסקי בנושאים כאלו.

    עם זאת, הצבעתך בעד תוכנית "גן המלך", הכוללת הריסת 22 בתים, היא אקט פוליטי-מדיני ברור, הממקמת אותך בצד הימני הקיצוני של המפה הפוליטית הירושלמית.

    כפי שעפר ציין לפני, אם את דוגלת בהימנעות מנושאים אלו, יכולת להימנע בעת ההצבעה.

    הצבעתך בעד התוכנית היא בניגוד לכל ההצהרות וההבטחות לבוחרייך, ועדיף שהם ידעו זאת לפני הפעם הבאה שהם צריכים לבחור את נציגיהם בעירייה.

    תודה,

    אלון

    השבמחק
  7. אגב, רחל, אני בטוח שאת מהראשונות לבקר את הצבעתם של חברי כנסת חרדים בהתאם להנחיות שהם מקבלים מאחרים (מועצת גדולי התורה, למשל).

    את נוהגת בדיוק כמותם, ביחס למועצת גדולי הברקת.

    השבמחק
  8. מתבייש שהצבעתי עבורך, בלי לסתום את האף - לברקת הצבעתי עם ספונג'דור על האף.
    בכל מקרה, מצא מין את מינו.
    יפה שכתבת בפוסט שלך שמרצ הופרשה "בגלל נושא שקשור למזרח העיר", יעני על הזין שלנו. אה?

    השבמחק
  9. ההיסטוריה שופטת אותך תוך כדי תנועה, אגב. זרימת האינפורמציה בימינו די מהירה. הנה, אפילו את גילית את פלאי האינטרנט

    השבמחק
  10. אני מתנצל.
    כשהצבעתי לרשימה, הטיקט לא היה מספיק בהיר בעיני. ואני לוקח את כל האשמה עלי.
    במבחן התוצאה, מדובר בדאגה כנה לדתיות מודרניות ודתל"שיות לייט באזור עמק רפאים רבתי. כל השאר - תושבי סילואן, למשל, או חילוני רחביה - שילכו לחפש.

    השבמחק
  11. רחל שלום,

    גם אני, ממש כמו שאר האנשים שבחרו להתייחס לתגובה שלך על תוכנית "גן המלך", מזועזע לגלות עד כמה השקפת עולמך צרה ועד כמה עמדותייך רחוקות ממה שחשבתי (שאולי) הם יהיו.

    מר"צ, בניגוד אליכם, התגאו באג'נדה שכוללת סביבה מצע רחב שמדבר, מאוד, על מה צריך לקרות במזרח העיר. אני רואה את הניסיון שלך לתאר אותם כבעלי "אג'נדה חילונית מרכזית" כמתחמקת מהבעת עמדה וכדבר לא כנה לחלוטין. כאשר כל מי שהצביע להם ידע בידיוק למען לאילו מטרות הולך קולו, ומעבר לכך, רצה לאזן את מה שניר ברקת יוצר.


    את מדברת הרבה על החשיבות שבאחדות. הרשי לי לשאול אותך - האם את הקואליציה בראשות ניר ברקת את יכולה להגדיר "מאוחדת". אם כן, לכי לטיול בשכונות של כמה מחברייך הטובים, באותה הקואליציה, ותראי מזו אחדות.

    את נמנעת ומתחמקת מלהביע עמדה ברורה בקשר למזרח העיר ולעוול שנעשה לתושבי השכונות הרבות ע"י חברך החילוני והפלורליסטי מר ברקת. אני מציע שתעזרי באומץ ותצאי עם עמדה ברורה - דבר שלא יבלבל בוחרים בעתיד מלבזבז את קולם, ובטח יעזור לך להתקדם, פוליטית (ולא אתית), במדיניות ההולכת וגוברת של אפליה ממסדית, פלורליסטית - אם תרצי לקרוא לזה כך.

    אני מאוכזב מהעובדה שבחרת להצביע בעד התוכנית. אני מרגיש שאת הקול שלי זרקתי לפח, את כל ההערכה והתמיכה שתמיד הקפדתי להביע בפומבי - אני לוקח בחזרה, ואמשיך, בנמרצות, ובפומבי, להעיר אנשים מפני תמיכה בך וברשימה שלך.

    תודה לכל האחרים שבחרו להגיב.

    השבמחק
  12. חברים, תתבגרו. מתי תבינו שהעולם אינו צר כעולם נמלה, או מספר בתים כאן או שם. יש הקשר. אתם מאשימים את הכותבת באג'נדה צרה, כאשר האקט של מרצ הוא דוגמה לאג'נדה צרה, המוכנה לזרוק הכל בשביל אי הסכמה אחת.
    זה לא 'שמירה על ערכים' אלא חוסר אחריות. יש למרצ אחריות על כל העיר, ולא רק ל22 בתים.
    וכאן שאלה - מי מכם קרא את התוכנית המלאה של גן המלך שיקום. התחושה הברורה שלי שאף אחד לא מתייחס עניינית לתוכנית אלא רק למה שנדמה שהוא העיקר. וזו חברים - צביעות. וחבל.

    השבמחק
  13. השתלטו כאן על הבלוג קבוצה של חד"שניקים. האמת אני מאוד מעריך אתכם, ואפילו אני עזרתי להכניס את דוב חנין לכנסת ב 2006. אבל,
    מוניציפלי זה אחרת.
    אתם מתיימרים להציג את עצמכם כנציגי הציבור 'הנאור' ו'המוסרי', אבל האמת היא שאתם פסיק קטן, קטן מאוד, מתושבי העיר. כמה מאות לכל היותר. מול עשרות אלפי תושבים שרוצים וצריכים חיים יותר שפויים וסבירים בעיר.
    האם אתם חושבים שרוב מצביעי מרצ בירושלים רוצים לחלק אותה ולהציב גבול? אם תאמרו כן אני נאלץ להגיד שזו שקר וצביעות. רוב מצביעי מרצ בעיר הצביעו מרץ כקונטרה לחרדים, ובצדק.
    נדמה שהמעשה של פפה הוא אקט של פופוליזם כדי להציב את עצמו כשומר אמוני סילוון. ככזה הוא עוד ישוב לקואליציה, ולסגנות.
    ימים יגידו...

    השבמחק
  14. ראשית כל, אני ממש לא מסכים שכל מי שהצביע מר"צ עשו זאת כקונטרה לחרדים. מי שרצה קונטרה לחרדים - לא חסרות לו האופציות מלבד מר"צ. יש גם את סיעתו הגדולה של ניר ברקת, יש את סיעתה הקטנה של הגב' רחל עזריה שבגלוי קראו להפסיק את התחרדות העיר.

    להגיד שמצביעי מר"צ לא רוצים לשים גבול באמצע העיר ולא יהיו מוכנית לחלק אותה - זו הצביעות והאטימות. כל מצביעי מר"צ יודעים לחלוטין מהו מצע הסיעה ומהו מצע המפלגה (וזאת לעומת מצביעי התעוררות-ירושלמים, ככל הנראה).

    אתה יכול לטעול שזה אקט של פופוליזם, גם אם כן, זה עדיף על להתחמק מהבעת עמדה ברורה בקשר למזרח ירושלים, כפי שעושה רחל עזריה, ובו בזמן להצביע בעד תוכנית שהדעות לגיה חלוקות.

    בקשר למה שאליהו אמר, שלמר"צ יש אחריות גדולה יותר, על כל תושבי העיר ולא רק על אותם העשרים ושניים בתים - אני מסכים לחלוטין. עם זאת, לסיעה יש אידיאולוגיה משלה, כל המצביעים לה יודעים על אותה האידיולוגיה (שוב, בניגוד להתעוררות-ירושלמים, ככל הנראה). מה גם, שלמנוע את יישום תוכנית "גן המלך", מביע אחריות על הרבה מעבר לעשרות ומאות אלפי תושבי ירושלים.

    מה עם בית יהונתן? מה עם הצהרותיו הרבות של ניר ברקת לבנות בשכונות במזרח העיר, בנייה יהודית, כמובן ?
    מכל זה נתעלם, נכון?

    השבמחק
  15. ימין קיצוני, לא פחות. שמעו, איבדתם כל רסן. פעם (לא כ"כ מזמן) ימין קיצוני היה הגדרה ששמורה לאנשים מסוגם של מרזל ובן-גביר, או רחבעם זאבי שתמך בטרנספר. בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מוגדרים כימין קיצוני על-ידי אנשי שמאל (וגם ההיפך קורה - לא פעם אני מוצא את דעותיי מוגדרות על-ידי אנשי ימין כשמאל קיצוני).

    trb
    אני הייתי פעיל די מרכזי ב"ירושלמים" עוד לפני הבחירות, ומעולם לא הייתה הצהרה או הבטחה מהסוג שאתה טוען. אם יש לך הפניה המוכיחה טענתך, אנא הבא. לי זה יהיה חדש לחלוטין.

    עופר
    לא ברור לי למה אסור לחגוג את השחרור מחדש של הרובע היהודי. זה בהחלט ארוע משמח. עובדות היסוד של הדיכוי והאפליה קיימות לצערי בכל מדינת-ישראל. האם עלי להימנע מלחגוג את יום העצמאות מסיבה זו?
    לגבי דעה בעניין גן המלך – איני יודע מה דעתה של רחל בעניין, אבל מכך שהצביעה בעד אני מניח שלפחות אינה מתנגדת. עם זאת, הפוסט עוסק בהצבעתו של פפה אללו, ובהחלטה שלו לפוצץ את הקואליציה על הנושא הזה. לכן ההצעה להימנע הופנתה דווקא כלפיו.
    ספריות וגנים נורמליים לא מהווים אולי זכויות יסוד (יש שיחלקו עליך), אבל איך אתה יכול להתעלם מן החשיבות של זה?
    הריבונות במזרח העיר היא אכן עניין מדיני, ובהינתן שמדינת-ישראל מחילה שם את ריבונותה, אפשר וצריך לאכוף שם את החוק (כן, גם כלפי בית יהונתן!), לצד דאגה לרווחתם של התושבים. דוגמה לדאגה כזו מופיעה בפסקה הקודמת.

    עברית
    גם בקרב שמאלנים וערבים יש הורים שיהנו מן החודש ה-11 בגנים. נושא קווי ההפרדה לא נוגע אלי ואליך ישירות אולי, אבל הוא בטח לא מהווה עיסוק למען שוכני ושוכנות עמק-רפאים רבתי. ויש עוד. אתה רק צריך להוציא את הראש מן החול.

    דניאל
    על כל אוטובוס שאני ראיתי עליו פרסומת של מרצ נושא ההתחרדות תפס מקום נרחב, אם לא את המקום המרכזי (או אפילו היחיד). נכון שמי שמצביע למרצ לא מתנגד לדעותיה בנושא מזרח העיר, אבל זה לא אומר שזו הסיבה שהוא מצביע למרצ, ושזה הנושא הבוער בעיניו. במרצ מן הסתם יודעים זאת ולכן הקמפיין הדגיש כ"כ את נושא ההתחרדות דווקא.
    לגבי הצבעה להתעוררות-ירושלמים – לצערי רבים לא הכירו את הסיעה, וגם בין אלה שהכירו היו רבים שלא האמינו שהסיעה תעבור את אחוז החסימה, ולכן לא הצביעו לה.
    סיעתו של ברקת – לא הדגישה כמעט את נושא ההתחרדות בקמפיין, ובטח שלא עסקה בו כמו מרצ.

    גילוי נאות: כפי שכבר הבנתם, הייתי פעיל ב"ירושלמים", אח"כ ב"התעוררות-ירושלמים", ועודני פעיל ב"ירושלמים".
    עם זאת, כל הכתוב לעיל נכתב על דעתי בלבד.

    השבמחק