27.12.2011

אתם מוזמנים אל האתר החדש של סיעת ירושלמים

הדרת נשים, אל תשכנעו את עצמכן שזה לטובתכן



זה היה ברור שזה יקרה. זו היתה שאלה של זמן עד שכל המצקצקים יתחילו להסביר לנו למה הדרת נשים והעלמתן מהמרחב הציבורי היא בעצם לטובתנו. גם היה ברור שמיד יהיו כמה נשים שיסבירו למה להן נוח יותר להיות מודרות.
אני אישה דתיה ומתוך תחושה אישית שלי אני לא יושבת ליד גברים באוטובוס. טלטלות הדרך והדוחק גורמים לכך שלא נעים לי לשבת כך. ולכן אני תמיד מקפידה לשבת ליד אישה, או בספסל פנוי. אבל זה שלי נוח לשבת כך לא יכול להגדיר עבור כל אישה או גבר בחברה הישראלית איך והיכן הם ישבו. זה אפילו לא יכול להגדיר עבור כל אישה או גבר דתיים בחברה הישראלית איך הם ישבו. זה עניין שלי. העקרון החשוב הוא שאין לי זכות להשליט על כלל החברה את רצונותיי הספציפיים.
אבל זה לא רק זה. התפיסה לפיה ניתן להעלים נשים מן המרחב הציבורי היא הרבה יותר רחבה מאיפה אני אבחר לשבת באוטובוס. אני עוסקת בנושא הזה למעלה משלוש שנים. הרגע המכונן מבחינתי היה כשבזמן שהתמודדתי לבחירות למועצת העיר, ביקשנו כמו כל רשימה למועצת העיר לפרסם את תמונת נציגי סיעתנו על אוטובוס. תגובת חברת הפרסום הייתה אין בעיה רק לא בחורות. כשניסיתי לומר שלא תהיה תמונה של "בחורה" אלא של אישה דתיה, נשואה, אמא לשתיים שמתמודדת לבחירות למועצת העיר ולכן תמונתי תהיה צנועה, התגובה הייתה שזה לא משנה אם זו בחורה בת שלוש או בת שמונים, וזה ממש לא מעניין אותנו אם היא צנועה או לא. אין תמונות של נשים על אוטובוסים בירושלים נקודה.
ההדרה אף פעם לא באה לדאוג לנו, הנשים. העלמתן של נשים מן המרחב הציבורי לא פועלת לטובתנו . במקרה הזה היא פעלה באופן ברור ומובהק לרעתי ולרעת נשים אחרות בפוליטיקה הישראלית. והיא לא פועלת רק לרעתנו, יש לנו אחריות גדולה לבנות שלנו, שיגדלו מתוך תחושה שהן יכולות למלא כל תפקיד שהן רוצות, כשילדות גדלות מבלי לראות נשים כדמויות לחיקוי במרחב הציבורי, אנחנו מקטינות ומנמיכות אותן.
המהלך פה הוא הרבה יותר רחב. המאבק בהדרת נשים והעלמתן מן המרחב הציבורי הוא מאבק נגד קבוצות קיצוניות קטנות שמנסות להשתלט על סדר היום ועל המרחב הציבורי במדינת ישראל.
אותן קבוצות קטנות הן שמנסות להעלים את הנשים. הטענה שלהם היא נגד קבוצה קיצונית אחרת שמעוניינת להציג נשים ככלי, להפשיט נשים בפרסומות ובשלטי חוצות. אנחנו המרחב הרחב והמשותף , ממש לא מעוניינים לאפשר לקבוצות קטנות להשליט את תפיסתן על כולנו. אנחנו מעוניינים לחיות בחברה שמכבדת נשים כבני אדם,  לא מעלימה אותן ולא מפשיטה אותן. בואו נגדיר ביחד,אנו המיינסטרים הישראלי, קבוצת הרוב המתונה של החברה הישראלית, חילונים, חרדים, דתיים ,מוסלמים, נוצרים, איך היינו רוצים שהחברה הישראלית תראה. בכדי המציאות בארץ תשתנה אנו הרוב הדומת והמתון צריך לצעוק את צעקתו ולעמוד על שלו.
בואו נקבל החלטות לפי מה שאנחנו היינו רוצים לראות, לפי האידאל שלנו. לא מתוך פחד שאם נאפשר או נאסור דבר אחד, המטוטלת תזוז רחוק מידי לצד השני. בואו ניצור את הסולידריות ונגדיר ביחד את עולם הערכים שלנו ולא ניתן לקבוצות קטנות וקיצוניות להחליט בשבילנו.
ואז ברור שתסכימו איתי שכולנו רוצים לראות נשים במרחב הציבורי.

תגובה 1:

  1. אנונימי29.1.2012, 20:20

    אני פונה אליך בכל לשון של בקשה : צריך להפסיק את המאבק בחרדים ולהחזיר את המאבק בהדרת הנשים.
    קבוצות שונות "תפסו עלינו גל", והשתמשו במאבק שלנו להתנקם בחרדים. ממאבק נגד הדרת נשים זה הפך להיות מאבק בחרדים. עכשיו אנשים שכחו אותנו ואת המאבק שלנו, ורק זוכרים ש"החרדים שונאים נשים". זה גם עוול נגד 95% מהחרדים; זה גם סילוף של שלטון החוק (להאשים מישהו שקילל באוטובוס בהטרדה מינית?! זה מבזה את כל הנשים שבאמת מוטרדות מינית). והכי גרוע – זה רק מזיק למאבק שלנו, כי אנשים חושבים שכלאו חרדי אז פתרו את הבעיה. אנא, צריך להחזיר את המאבק למקום שהוא שייך: נגד מוסדות העירייה והפרסום, רובם חילונים, ש"פשוט לא רוצים להסתבך" אז מעדיפים אפילו לא לקרוא נשים לבמה (חילונים!). לבתי ספר שמקיימים טורניר כדורסל לבנות בכיתה ג' עד ה' ולא מזמינים אבות למשחקים, שחס וחלילה לא יתפתו (למה הם יכולים להתפתות?). למצב הולך ומתדרדר בירושלים שנשים מרגישות לא רצויות.
    אנא, תעזרי להחזיר את המאבק למקומו הראוי.
    בתודה, דניאל

    השבמחק